Semiotika Kampanye Politik Melalui Papan Reklame
DOI:
https://doi.org/10.56873/jimik.v6i1.176Keywords:
Semiotics, billboards, mayor election, political campaignAbstract
The year 2020 was "political battle" year for the City of Surabaya with the election of mayor and deputy mayor on December 9, 2020. The election of the mayor and deputy mayor of Surabaya 2020 is very interesting to study because of the election of two potential candidates from the coalition of major parties in Surabaya. Candidate number one Ery Cahyadi and Armuji was to challenge candidate number two Machfud Arifin and Mujiaman. Even though technology has advanced so much, billboard is still used today for political campaign media. Billboard is able to attract the attention of the general public, especilaay for the road users. This study aims to find out the meaning of message conveyed in the billboards as the medium for political campaign from the candidates of mayor and deputy mayor of Surabaya 2020. This research is based on Roland Barthes' semiotic theory using qualitative descriptive research. Data was collected during November 2020 through the documentation of billboards on the Surabaya City main roads and made observations on two billboards based on Roland Barthes' semiotic theory. The semiotics that emerged in the campaigns of the two candidates have found a relationship between the signifier and the signified that clearly explains the denomination order, then there is also an interaction between the sign and the reader's emotional feelings, as well as cultural values that lead to a connotative order so that a separate meaning is found in the text in each ad version. The protrusion of signs and pictures shows the performance, existence, competence, relations, and concern of the candidates for mayor and deputy mayor of Surabaya.
References
Anwar, R. (2019). Mengkaji Efektivitas Kampanye Politik dalam Perspektif Public Relations. ETTISAL : Journal of Communication, 4(1), 67.
Diurna, A., & No, V. I. I. I. (2014). PENGARUH REKLAME POLITIK PILWAKO TERHADAP SIKAP PEMILIH PEMULA DI KELURAHAN GOGAGOMAN KECAMATAN KOTAMOBAGU BARAT
Hisan, K., & Azhar, A. A. (2020). Trend Iklan Politik Luar Ruang Dalam Ruang Media Massa. AL-HIKMAH: Media Dakwah, Komunikasi, Sosial Dan Budaya, 11(2), 80–84.
Khatami, M. I. (2021). Eksistensi “Baliho 2024†dalam Pertarungan Elektabilitas: Analisis Pencitraan Tokoh Politik. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Jambi (JISIP-UNJA), 5, 14–24.
Nur, E. (2019). Strategi Komunikasi Tim Sukses Pada Kampanye Politik Untuk Memenangkan Calon Legislatif Makassar. Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi, 2(1), 120–128.
PRATIWI, T. S. (2015). Analisis Semiotika Roland Barthes Terhadap Logo Calais Tea. 2(3), 108.
Pratiwi1, T. S., Putri, Y. R., & Sugandi, M. S. (2015). Analisis Semiotika Roland Barthes Terhadap Logo Calais Tea Roland Barthes Semiotics Analysis on Calais Tea Logo. E-Proceeding of Management, 2(3), 4327–4336.
Peraturan KPU RI No. 23 tahun 2018 pasal 1 ayat 21 tentang Kampanye Pemilihan Umum
Priyadharmad, A., & Sultan, M. I. (2019). Analisis Semiotika Pesan Kampanye Politik Pada Media Baliho Pilpres Dan Wapilpres Jokowi-Jk 2014 Di Kota Makassar. … : Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(1), 23–31.
Susanti, D. I. (2018). Kajian Semiotika pada Papan Reklame Kampanye Pemilihan Calon Gubernur dan Wakil Gubernur Jawa Barat 2018-2023. Jurnal Desain, 6(01), 27.
Nyoman, Ni. Sriwitari dan I Gusti Nyoman Widnyana. (2014). Desain Komunikasi Visual. Yogyakarta: Graha Ilmu
sobur, alex (2017), semiotika komunikasi, Bandung : Remaja Karya
Venus,(2009).Manajemen Kampanye.Bandung.Simbiosa Rekatama Media.hal 98
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Penulis yang diterbitkan dengan jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
- Penulis  mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang secara bersamaan dilisensikan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons  yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan atas kepenulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis  dapat masuk ke dalam pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan jurnal dari karya tersebut ( misalnya  , pengirimannya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis  diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat mengarahkan pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.Â
- Artikel dan semua materi terkait yang diterbitkan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0  .