Analisis Semiotik Komodifikasi Kemiskinan Dalam Reality Show “Uang Kaget” Episode 482 Di GTV

Bayu Satyayoga Purwidyasmara, Widhihatmini Widhihatmini

Abstract


This research is motivated by a reality show with the theme of poverty containing commodification practices that manipulate the show into a form of commodity that is consumed by its viewers. This practice turns poverty into a commodity that is exploited for the benefit of the media industry. This study aims to analyze the commodification of poverty in the reality show “Uang Kaget” episode 482. This study uses a qualitative approach, data was collected through observation and documentation, and it was analyzed using Charles Sanders Peirce's semiotics. The research results show that there is a commodification of poverty content in the visualization of the condition of food, clothing, housing, health, and education in the reality show "Uang Kaget" episode 482. The elements of poverty dominate in each segment of the show by displaying reality in a manipulative way so that it looks close to the real reality. The results of this study are expected to contribute to policy makers regarding reality show content, television show production creators to provide more educational, entertaining, and creative information; television program managers as reference for media policy makers; viewers to participate in supervising shows containing commodification: and the public to be more selective in appreciating television shows.


Keywords


Commodification, poverty, reality show, Peirce's semiotics

References


Ali, Arya, dkk. (2015). Indikator Kemiskinan dan Misklasifikasi Orang Miskin. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Arifin, Zuhdi. (2020). Komodifikasi yang Terjadi dalam Tayangan Televisi Indonesia: Bentuk-Bentuk Komodifikasi Kemiskinan yang Ditampilkan di dalam Program Acara Tayangan “Bedah Rumah” GTV (Skripsi). Yogyakarta: Universitas Islam Indonesia

Azizah, Syarifah. (2021). Komodifikasi Agama dalam Program Siraman Qolbu Bersama Ustadz Dhanu di MNCTV. Jurnal PERSEPSI: Communication Jurnal. Sumatera Utara: Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Dipetik 8 Juni 2021 dari http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/PERSEPSI/article/view/6583

Chrysilla & Kurniasari. (2018). Komodifikasi Kemarahan dalam Tayangan Supertrap Trans TV. Jurnal Bisnis dan Komunikasi. Jakarta: Kalbis Institute. Dipetik 4 Januari 2021 dari http://research.kalbis.ac.id/Research/Files/Article/Full/SWCGBS SBVIIA0JFUNUKIQDD4Y.pdf.

Fachruddin, Andi. (2015). Cara Kreatif Memproduksi Program Televisi. Yogyakarta: Andi.

Guspita, Adika. (2019). Komodifikasi Kemiskinan Dibalik Tayangan Bertema Religi (Studi terhadap Program “Catatan Harian Dewi Sandra” di TRANS TV Episode Tukang Koran Pergi Umroh (Skripsi). Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga. Dipetik 3 Januari 2021 dari http://digilib.uinsuka.ac.id/33922/1/13210038_BAB%20I_BAB_ TERAKHIR_DAFTAR_PUSTAKA.pdf

Haryono, Gatot. (2020). Kajian Ekonomi Politik Media. Sukabumi: CV Jejak.

Huda, Miftahul. (2021). Banyak Lembaga Kesejahteraan Sosial Tak Berizin, Sosiolog UGM: Masalah Sosial untuk Cari Untung. Dipetik 2 Mei 2021 dari https://jogja.tribunnews.com/2021/ 04/16/banyak-lembaga-kesejahteraan-sosial-tak-berizin-sosiolog-ugm-masalah-sosial-untuk-cari-untung.

Kaelan. (2020). Filsafat Bahasa Semiotika dan Hermeneutika. Yogyakarta: Paradigma.

Kurniawan, Iwan & Hayati Nupus. (2020). Komodifikasi dalam Ajang Pencarian Bakat Penyanyi Dangdut Liga Dangdut Indonesia di Indosiar. Wacana: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi. Jakarta: Universitas Paramadina. Dipetik 7 Juni 2021 dari https://journal.moestopo.ac.id/index.php/wacana/article/view/983.

Maulana, Erina, dkk. (2020). Praktik Filantropi Sosial. Yogyakarta: Buana Grafika.

Muthmainnah, Muthmainnah & Mulharnetti Syas. 2020. Komodifikasi Mistis dalam Program Reality Show Pencarian Jodoh Garis Tangan di ANTV. Jurnal Scriptura. Jakarta: Institut Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Jakarta. Dipetik 4 Januari 2021 dari https://scriptura.petra .ac.id/index.php/iko/article/view/23336

Nurudin. (2019). Ilmu Komunikasi Ilmiah dan Populer. Depok: Raja Grafindo Persada.

Putri, Widya. (2017). “Candu Tayangan yang Mengumbar Kesedihan”. Dipetik 2 Mei 2021 dari https://tirto.id/candu-tayangan- yang-mengumbar-kesedihan-crV4.

Rahman, Ratnah. (2019). Peran Agama dalam Masyarakat Marginal. Jurnal Sosioreligius, 1(4). Makasar: Universitas Islam Negeri Alaudin Makasar. Dipetik 14 Juni 2021 dari http://journal.uin- alauddin.ac.id/index.php/Sosiorelig ius /article/view/10661.

Remotivi. (2020). “Kenapa Media Mengistimewakan Ojol?”. Dipetik 2 Mei 2021 dari https://www.remotivi.or.id/amatan/ 595/kenapa-media- mengistimewakan-ojol.

Rini, Ayu Setyo & Lilik Sugiharti. (2016). Faktor-Faktor Penentu Kemiskinan di Indonesia: Analisis Rumah Tangga. Jurnal Ilmu Ekonomi Terapan. Surabaya: Universitas Airlangga.

Rostanawa, Gaby. (2018). Hirarki Kebutuhan Tokoh Utama dalam Novel Pulang dan Laut Bercerita Karya Leila S. Chudori (Kajian Psikologi Humanistik Abraham Maslow). Elite Journal: Internasional Journal of Education, Languange, and Literature. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Saputra. (2018). “Eksploitasi Kemiskinan di Dunia Hiburan Tanah Air”. Jurnal Post Indonesia. Dipetik 28 Januari 2021 dari http://jurnalposmedia.com/eksploit asi-kemiskinan-di-dunia-hiburan- tanah-air/.

Segara, Yoga. (2020). “Bade Beroda”: Transformasi dan Komodifikasi Budaya dalam Upacara Ngaben di Bali. Mudra Jurnal Seni Budaya, Volume 35. Denpasar: Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar.

Sukmawati, Dian & Cahyo Wibowo. (2020). Komodifikasi Pekerja Net untuk Memenangkan Persaingan Bisnis Media. Jurnal VoxPop. Surabaya: Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur. Dipetik 7 Juni 2021 dari http://voxpop.upnjatim.ac.id/index.php/voxpop/article/view/78/21.

Sulistya, Wardaya & Anni Suprapti. (2018). Kemiskinan dalam Perspektif Sosiologi. Jurnal Sosiologi Walisongo, 2 (1). Bengkulu: Universitas Bengkulu.

Susanti, Dede & Kholil Lur Rochman. (2016). Analisis Terhadap Komodifikasi Tubuh Perempuan dalam Iklan Es Krim Magnum Versi Pink & Black. Jurnal KOMUNIKA. Purwokerto: IAIN Purwokerto. Dipetik 3 Januari 2021 dari https://www.neliti.com/id/publications/145896/analisis-terhadap-komodifikasi-tubuh-perempuan-dalam-iklan-es-krim-magnum-versi

Syam, Nina W. (2028). Model-Model Komunikasi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Utami, Atika Budhi & Aviska Ahmad Assagraf. (2020). Kemiskinan dalam Tayangan TV Indonesia. Jurnal Konvergensi. Jakarta: Fakultas Falsafah dan Peradaban Universitas Paramadina.

Vera, Nawiroh. (2015). Semiotika dalam Riset Komunikasi. Bogor: Ghalia Indonesia.

Widiastuti, Nela. (2020). Komodifikasi Keluarga Artis Indonesia di Media Televisi Swasta. Jurnal Beja. Bandung: Universitas Muhammadiyah Bandung. Dipetik 8 Juni 2021 dari https://ejournal.umbandung.ac.id/index.php/beja/article/view/71.

Wiranata, Yuda. (2019). Komodifikasi Tubuh Perempuan dalam Tayangan Berita Olahraga. Jurnal Riset Komunikasi. Banten: Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Dipetik 4 Januari 2021 dari https://jurnal.untirta.ac.id/index.php /JRKom/article/view/6018.

Zilly, Anna. (2017). Reality Show Big Brother dalam Perspektif Genre dan Other Classifications. Jurnal Syi’ar. Jakarta: Program Pasca Sarjana UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.




DOI: https://doi.org/10.56873/jimik.v6i1.177

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Ilmiah Manajemen Informasi dan Komunikasi



Copyright of Jurnal Ilmiah Manajemen Informasi dan Komunikasi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN Print: 2614-1272. ISSN Online: 2720-9857

Penerbit: Sekolah Tinggi Multi Media "MMTC" Yogyakarta

Alamat:
Jln. Magelang Km. 6 Yogyakarta
Telepon: (0274) 561531, 562513
Fax: (0274) 623537

Email: jurnal.mik@mmtc.ac.id