Analisis Resepsi Masyarakat Tentang Gaya Hidup Hedonisme Selebgram (Studi Netnografi Pada Followers Instagram Sisca Kohl)

Sere Simanjuntak, Ressi Dwiana, Ria Wuri Andary

Abstract


The increasing trend of society's activities, in which individuals compete to show themselves off and gain recognition on social media in the era of globalization, is a sign of hedonism. Hedonism is a behavior that is regarded as true if the person involved experiences pleasure and enjoyment on social media. This study aims to analyze the reception of society towards the hedonistic lifestyle displayed by influencer Sisca Kohl using the method of netnography. In this research, the researcher employs Stuart Hall's theory of reception analysis, encoding-decoding, and selects 6 (six) research informants. The findings of this study reveal that Sisca Kohl's followers, with different backgrounds, can be divided into 3 (three) categories. The first category is the Dominant Hegemonic Position, in which informants passively accept the hedonistic lifestyle displayed on Sisca Kohl's Instagram. The second category is the Negotiated Code Position, where informants accept Sisca Kohl's hedonistic lifestyle but critically consider the content of the media message in accordance with their personal context, values, and more critical perspectives. The third category is the Oppositional Code Position, where informants reject or oppose the hedonistic lifestyle portrayed by Sisca Kohl and develop alternative understandings that align with their own views and values.


Keywords


Reception Analysis; Hedonistic Lifestyle; Social Media; Netnography

References


Aghesty, R. L. (2018). Hubungan antara konformitas dengan gaya hidup hedonis pada rekanita taruna akademi kepolisian (Doctoral dissertation, Unika Soegijapranata Semarang).

Buggya, R., Adid, V., & Hermawane, S. (2020). Studi Netnografi Tentang Keputusan Konsumen Menggunakan Jasa Pesan Antar Makanan Online di Sidoarjo.

Ghassani, A., & Nugroho, C. (2019). Pemaknaan Rasisme dalam Film (Analisis Resepsi Film Get Out). Jurnal Manajemen Maranatha, 18(2), 127-134.

Hall, Stuart. 1997. The Work of Representation. Theories of Representation: Ed. Stuart Hall. London. Sage publication

Intan Insanni, & Poppy Febriana. (2022). Analisis Persepsi Pada Followers Akun @coffeeineseeker Sebagai Sumber Informasi Tentang Coffee Shop. Jurnal Spektrum Komunikasi, 10(2), 148–159.

Istiani, N., & Islamy, A. (2020). Fikih Media Sosial di Indonesia (Studi Analisis Falsafah Hukum Islam dalam Kode Etik NetizMU Muhammadiyah). Asy Syar'iyyah: Jurnal Ilmu Syari'ah dan Perbankan Islam, 5(2), 202-225.

Kamila, H., Yanto, & Sari, S. (2020). Fenomena Gaya Hidup Ala Selebgram Pada Mahasiswa di Instagram. Jurnal Profesional Fis Unived, Vol.7(2), 61–72.

Kozinets, R. Netnography. Doing Ethnographic Research Online. By Robert. Canadian Journal of Communication, 38, 1.

Lestari, M. P. (2019). Hubungan Romantis Di Media Sosial (Resepsi Pengguna terhadap Keterbukaan Hubungan Romantis yang Diunggah Selebgram di Instagram). Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi, 11(1), 28-44.

Nasrullah, Rulli. "Blogger dan Digital Word of Mouth: Getok Tular Digital Ala Blogger dalam Komunikasi Pemasaran di Media Sosial." Jurnal Sosioteknologi 16, no. 1 (2017): 1-16

Nazry, M. A. A. A. 2019. Refleksi Fenomena Gaya Hidup Hedonisme Pada Akun Instagram (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Syiah Kuala). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fisip Unsyiah, 4(4), 1–12.

O’Donohoe, S. (2010). Netnography: Doing ethnographic research online. In International Journal of Advertising (Vol. 29, Issue 2).

Parmitasari, R. D. A., Alwi, Z., & Sunarti, S. (2018). Pengaruh kecerdasan spritual dan gaya hidup hedonisme terhadap manajemen keuangan pribadi mahasiswa perguruan tinggi negeri di Kota Makassar. Jurnal Minds: Manajemen Ide Dan Inspirasi, 5(2), 147-162.

Pawaka, D., & Choiriyati, W. (2020). Analisis Resepsi Followers Milenial@ indonesiafeminis dalam Memaknai Konten Literasi Feminisme. AGUNA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), 70-86.

Pratiwi, T. D. (2022). Pengaruh Penggunaan Fitur Shopee Paylater Dan Gaya Hidup Hedonisme Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Fkip Universitas Pancasakti Tegal (Doctoral dissertation, Universitas Pancasakti Tegal).

Rengganis, E., & Abdurrohim, A. (2020). Perilaku Berbelanja Secara Online Ditinjau Dari Gaya Hidup Hedonis Pada Mahasiswi Fakultas Psikologi Angkatan 2013 Universitas Islam Sultan Agung. Proyeksi: Jurnal Psikologi, 13(1), 35-46.

Revia, B. (2019). Penerimaan Khalayak mengenai Gaya Hidup Hedonisme yang ditampilkan dalam Video Blog NRab Family. Jurnal Komunikatif, 8(1), 99–120.

Tansia, A., Setyanto, Y., & Salman, D. (2022). Analisis Instagram Selebritis Terhadap Gaya Hidup Hedonis (Studi Kasus Akun Instagram @Awkarin Saat Liburan Di Era Pandemi Covid-19). Kiwari, 1(1), 45.

Triwibowo, H., Frilasari, H., & Rohman, D. H. (2022). Hubungan Intensitas Penggunaan Internet Dimasa Pandemi Covid Dengan Interaksi Sosial Remaja. Jurnal Keperawatan, 15(1), 9-9.

Santoso, Muhammad Rizky. (2018). Analisis Resepsi Mahasiswa Perguruan Tinggi Negeri Surabaya Tentang Berita Hoaks Di Media Sosial(Skripsi).Surabaya: Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

Sari, A. P., Ilyas, A., & Ifdil, I. (2017). Tingkat kecanduan internet pada remaja awal. Jppi (jurnal penelitian pendidikan indonesia), 3(2), 110-117.

Setianingsih, E. S. (2019). Wabah Gaya Hidup Hedonisme Mengancam Moral Anak. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 8(2), 130.

Sugiyono. (2018). Bab III - Metode Penelitian Metode Penelitian. Metode Penelitian, Arikunto 2010, 32–41.

Waluyati, D., Rosdiana, M., Saputra, N. H., Muhammad, I., & Permatasari, F. (2021). Analisis Penggunaan Media Sosial Sebagai Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Benih Alpukat (Studi Kasus di Balai Benih Hortikultura Pasir Banteng). Sintesa Stie Sebelas April Sumedang, 11(1), 75-85.




DOI: https://doi.org/10.56873/jimik.v7i2.286

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Sere Simanjuntak, Ressi Dwiana, Ria Wuri Andary

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright of Jurnal Ilmiah Manajemen Informasi dan Komunikasi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN Print: 2614-1272. ISSN Online: 2720-9857

Penerbit: Sekolah Tinggi Multi Media "MMTC" Yogyakarta

Alamat:
Jln. Magelang Km. 6 Yogyakarta
Telepon: (0274) 561531, 562513
Fax: (0274) 623537

Email: jurnal.mik@mmtc.ac.id