Designing a Friendship Theme Pop-up Book to Prevent Bullying in the Classroom Learning Process
DOI:
https://doi.org/10.56873/jimk.v9i2.341Keywords:
bullying, design, education, elementary school, pop-up bookAbstract
Bullying is a hostile act that is deliberately carried out by irresponsible individuals or group to hurt or threaten so that the victim feels sad, scared, and traumatized. Bullying can happen anywhere, one of which is in the State Elementary School of Sumberagung 2 Bojonegoro environment. To educate about bullying, it is necessary to design attractive learning media so that it is easy to understand and attracts students' focus. Pop-up book has the potential to solve this problem because it has attractive elements in it. The 3-dimensional pages that can move when opened are an added point in creating a more enjoyable learning process. The research method used is qualitative descriptive, which supported by data analytic method of 5W + 1H and the Design Thinking method for creative process, which produces the main media in the form of pop-up books and supporting media in the form of banners, posters, drawstring bags, and stickers. This design is expected to be able to help minimize the problem of bullying that occurs at SDN Sumberagung 2 Bojonegoro, especially in grade 1 students.Downloads
References
Arip, M., & Aswat, H. (2021). Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 261–268. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.329
Astutik, P. (2021). Peningkatan Kemampuan Menggali Informasi Penting dengan Teknik 5W+1H Berbantuan Video pada Siswa Kelas VI. Jurnal Educatio, 7(4), 1647–1652. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1557
Aulia, S., Saraswati, N. D., Hikmawati, L. C., & Puspita, A. M. I. (2024). Pendidikan Berkualitas untuk Semua: Mewujudkan Hak Asasi Manusia di Bidang Pendidikan. MERDEKA: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(5), 307–315.
Azizah, N. N., Listiani, P. F., Fatmala, A. D. E., Fathurahman, F., Khaerima, M., & Fauziah, M. (2024). Perilaku Bullying Pada Anak Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Pendidikan, 3(1), 38–47. https://doi.org/10.55606/jurripen.v3i1.2672
Dewi, P. Y. A. (2020). Perilaku School Bullying Pada Siswa Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 39. https://doi.org/10.55115/edukasi.v1i1.526
Fajriati, R., Herawati, H., Asyura, F., & Ilhamsyah, P. (2023). Edukasi Bullying Menggunakan Media Audio Visual Pada Siswa Sd Kelas Vi Mis Hafizh Cendekia Banda Aceh. Journal of Education Science, 9(1), 1. https://doi.org/10.33143/jes.v9i1.2848
Haryadi, T., & Saputro, G. E. (2022). Adaptasi Design thinking dalam Revitalisasi Museum Ronggowarsito berbasis Interaktif dengan Pendekatan SMCR. DeKaVe, 15(1), 20–36. https://doi.org/10.24821/dkv.v15i1.6091
Hayati, F., Neviyarni, N., & Irdamurni, I. (2021). Karakteristik Perkembangan Siswa Sekolah Dasar : Sebuah Kajian Literatur. Pendidikan Tambusai, 5(1), 1809–1815.
Huda, S. (2023). Mata Siswi Kelas 2 SD di Gresik Buta usai Dicolok Tusuk Sate oleh Kakak Kelasnya. https://www.metrotvnews.com/read/NrWCZ7oM-mata-siswi-kelas-2-sd-di-gresik-buta-usai-dicolok-tusuk-sate-oleh-kakak-kelasnya
Izzah, A. N., & Setiawan, D. (2023). Penggunaan media pop up book sebagai media belajar yang menyenangkan di rumah dalam inovasi pembelajaran sd kelas rendah. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 2(3), 86–92. https://journal.unimar-amni.ac.id/index.php/sidu/article/view/1119
Jayanti, L. S. S. W., & Wibawa, K. S. (2024). Menumbuhkan Minat Baca melalui Pop Up Book. Uwais Inspirasi Indonesia.
Mayangsari, M. (2023). Mencegah Perilaku Bullying Menggunakan Media Pop-up Book Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Prosiding Seminar Nasional PGPAUD UPI Kampus Purwakarta, 2(1), 139–143. https://anthor.org
Pebriana , A. D. I., & Lutfi, M. R. (2022).Ayo Berteman. Dar! Mizan.
Rahayuningrum, D. C., Patricia, H., Apriyeni, A., & Irman, V. (2022). Edukasi Pencegahan Bullying pada Murid Sekolah Dasar. Jurnal
Pengabdian Perawat, 5(9), 3110–3116. https://doi.org/10.32584/jpp.v1i2.1836
Resta, R. G., & Kodri, S. (2023). Media Pembelajaran Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 162–167. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i1.4189
Rhamdani, B. (2023). Hari Pertama Bertemu Teman Baru. pelangi Mizan.
Syaadah, R., Ary, M. H. A. A., Silitonga, N., & Rangkuty, S. F. (2023). Pendidikan Formal, Pendidikan Non Formal Dan Pendidikan Informal. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 125–131. https://doi.org/10.56832/pema.v2i2.298
Widiodiningrat, R., Hadikoesoemo, K. B., Iskandardinata, O., & Dkk. (1945). Undang - Undang Dasar 1945 (Vol. 105, Issue 3). Indonesia.
Yudiana, K., Andita, D., Lestari, N. K. A., Pratiwi, L. I. A., & Fridayanthi, N. K. D. C. (2024). Pop-up Book sebagai Media Meningkatkan Minat Baca Siswa. Nilacakra.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Penulis yang menerbitkan artikel di jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
1. Hak Cipta tetap pada penulis dan memberikan hak kepada Jurnal Ilmiah Komunikasi dan Multimedia sebagai otoritas untuk menerbitkan artikel dengan Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional, yang memungkinkan artikel untuk dibagikan dengan sepengetahuan penulis artikel dan jurnal ini sebagai tempat publikasi.
2. Penulis dapat mendistribusikan publikasi artikelnya secara non-eksklusif (misalnya: pada repositori universitas atau buku) dengan pemberitahuan atau pengakuan publikasi di jurnal Option.
3. Penulis diperbolehkan memposting karyanya secara online (misalnya: di situs pribadi atau di repositori universitas) sebelum dan sesudah proses penyerahan (lihat Pengaruh Akses Terbuka)

