Pendekatan Subjek pada Produksi Program Dokumenter Televisi Bingkai Inspirasi Edisi “Menerjang Batas, Sang Disabilitasâ€
DOI:
https://doi.org/10.56873/jimk.v8i2.270Keywords:
Producer, Subject Approach, Television Documentary, Empowered Disabled, Difa Bike.Abstract
The creation of television documentary production “Bingkai Inspirasi†edition of “Menerjang Batas, Sang Disabilitas†was motivated by a sense of concern for people with disabilities who are often considered helpless and marginalized from social interactions in society. Triyono is an empowered person with disabilities who succeeded in building Difa Bike, an online motorbike taxi specifically for disabilities to help accessibility of transportation for people with disabilities. The author used observation and interview methods to collect data related to Triyono's life story. To support more in-depth data collection, the author also took a subject approach to the sources persons by combining interpersonal communication and non-verbal communication, through persuasive techniques and passive participant observation. The subject approach to the source persons aims to generate emotional closeness, so that the source persons is more comfortable and confident in telling their life story. The subject approach was successfully applied at every stage of production, thus resulting in a portrait documentary work with a story line, and an interesting visual combination. This work could inspire, motivate and arouse the hearts of the audience.
References
Ansori, A. N. A. (31 Agustus 2020). Cerita Inspiratif Pendiri Ojol Difabel, Difa Bike di Yogyakarta. Dikutip pada 11 Desember 2023 dari https:www.increase.id/articles/detail/8
Ayawaila, G. (2008). Dokumenter: Dari Ide Sampai Produksi. Jakarta: FFKITJ Press.
Fachruddin, A. (2012). Dasar-Dasar Produksi Televisi: Produksi Berita, Feature, Laporan Investigasi, Dokumenter, dan Teknik Editing. Jakarta: Kencana.
Latief, R. dan Yusiatie, U. (2017). Menjadi Produser Televisi. Jakarta: Prenada Media.
Mukarom, Z. (2020). Teori-Teori Komunikasi. Bandung: UIN Sunan Gunung Djati Bandung Press.
Nur, N. (2022). Pengembangan Ide Produser dalam Produksi Dokumenter Televisi “Neraca Kehidupan†Edisi ‘Ojek Istimewaâ€.
Rahmawati, H. Z. (2018). Penyutradaraan Film Dokumenter Narasi Tubuh Perempuan Jawa melalui Pendekatan Seni Budaya. NARADA, Jurnal Desain & Seni.
Rozie, R. F. (2015). Penyutradaraan Program Dokumenter Televisi “Bumi Rafflesia†dengan Gaya Expository. Saraswati: Jurnal Ilmiah Mahasiswa S1 FSMR.
Santoso, M. B., & Apsari, N. C. (2017). Pergeseran Paradigma dalam Disabilitas. Journal of Interational Studies, 1(2), hlm. 166-176. https://doi.org/10.24198/intermestic.v1n2.
Sumirat. (2014). Komunikasi Persuasif. Banten: Universitas Terbuka.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susan, S. (1988). Undertanding & Conducting Qualitative Research. Kendall/Hunt Publishing Compani; Dubuque, lowa.
Ula, Elok Karimatul. (2019). Pendekatan Subjek Pada Program Dokumenter Televisi Jurnal Nusantara Episode “Jagapati Sang Keludâ€.
Wibowo, Fred. (2017). Dasar-dasar Produksi Program Televisi. Jakarta: PT Grasindo.
Yasin, R. A. (2021). Komunikasi Verbal VS Komunikasi Non-Verbal. Dikutip pada 11 Desember 2023 dari Binus University: https://binus.ac.id/malang/2020/06/komunikasi-verbal-vs-komunikasi-non-verbal/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Penulis yang menerbitkan artikel di jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
1. Hak Cipta tetap pada penulis dan memberikan hak kepada Jurnal Ilmiah Komunikasi dan Multimedia sebagai otoritas untuk menerbitkan artikel dengan Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional, yang memungkinkan artikel untuk dibagikan dengan sepengetahuan penulis artikel dan jurnal ini sebagai tempat publikasi.
2. Penulis dapat mendistribusikan publikasi artikelnya secara non-eksklusif (misalnya: pada repositori universitas atau buku) dengan pemberitahuan atau pengakuan publikasi di jurnal Option.
3. Penulis diperbolehkan memposting karyanya secara online (misalnya: di situs pribadi atau di repositori universitas) sebelum dan sesudah proses penyerahan (lihat Pengaruh Akses Terbuka)


